niedziela, 13 marca 2016

asana of the week: supta virasana

Supta virasana, czyli pozycja leżącego bohatera, to asana wprost idealna dla biegaczy. Mocno rozciąga uda, podudzia i stopy. Pozycja pomaga we właściwym ustawieniu miednicy oraz usuwa bóle reumatyczne w kolanach. Supta virasana jest asaną relaksującą, podczas jej wykonywania brzuch i umysł odprężają się, otwiera się klatka piersiowa dzięki czemu poprawia się oddychanie. Pozycja ta łagodzi również skurcze brzucha.


Wiktor Morgulec i Justyna Wojciechowska uczą, jak prawidłowo wykonać pozycję:

Usiądź w virasanie.
Ustaw stopy w osi z goleniami.
Kolana blisko siebie, uda równolegle do siebie.
Palce stóp rozszerzone na boki.
Dociśnij kolana i grzbiety stóp do podłogi.
Złap dłońmi za kostki, odchyl tułów do tyłu i oprzyj się na łokciach.
Odchyl się mocniej kładąc tułów na macie.
Kość łonowa do góry kość ogonowa w stronę pięt.
Przenieś ręce za głowę i wyprostuj łokcie – dłonie wnętrzami do sufitu.
Utrzymuj dociśnięte do podłogi kolana i stopy.
Rozluźniony brzuch, intensywne rozciąganie szczytów ud, spokój w głowie.
Rozluźniona twarz i swobodny oddech.

Pomimo, że pozycja należy do relaksacyjnych, jej wykonanie może przysparzać wielu problemów, zwłaszcza kiedy dopiero uczymy się tej asany. Jako pomocy można użyć jednego, albo dwóch wałków umieszczonych wzdłuż kręgosłupa, natomiast do podparcia głowy i szyi posłuży mały koc złożony na pół. Aby wydłużyć boki tułowia, przez pierwszą minutę ręce należy wyciągać za głową. W drugiej minucie trzymamy się za łokcie, zamykamy oczy i odprężamy. Jeżeli potrafimy pozostać w pozycji dłużej, wtedy przenosimy ręce na podłogę i umieszczamy je mniej więcej pod kątem 45 stopni do tułowia. Oczy pozostawiamy zamknięte, a wzrok kierujemy do wewnątrz, do centrum klatki piersiowej.


W pozycji pozostajemy od dwóch do dziesięciu minut, w zależności od możliwości.

Aby wyjść z pozycji podpieramy się na rękach, siadamy i prostujemy pojedynczo nogi przechodząc do dandasany.

Przeciwwskazaniami do wykonywania tej asany są problemy z kręgosłupem, kolanami, uszkodzenia szyi i stawu skokowego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz