piątek, 12 sierpnia 2016

veggiestan & sabzi pulao

Sabzi Pulao to potrawa pochodząca z Iranu, i chyba to pierwsze moje spotkanie z tą kuchnią... nie jestem nawet pewna, czy kiedykolwiek byłam w irańskiej restauracji, czy kiedykolwiek miałam okazję próbować dania z teggo kraju. Sabzi w Farsi, czyli języku nowoperskim, ma oznaczać nic innego tylko zioła, które dodawane są do jakiejś potrawy - w tym przypadku ryżu, czyli pulao. I to właśnie zioła i przyprawy definują te danie, nadają jemu niezwykłego i niespotykanego nigdzie indziej aromatu.

Potrzebne składniki


na ryż

400 gr ryżu basmanti
4 ząbki czosnku
pęczek pietruszki
pęczek świeżej kolendry
pęczek koperku
2 pęczki szczypiorku
1-2 łyżeczki kurkumy
oliwa lub ghee
sól

na warzywa

1 cebula
2 cukinie
1,5 łyżeczki kaparów
4 pomidory
pęczek rukwi wodnej
400 gr białej fasoli
1/4 łyżeczki szafranu
sok z jednej cytryny
sól


Aby przygotować ryż należy posiekać wszystkie zioła, Na patelni podgrzewamy oliwę, wrzucamy na nią posiekany czosnek i podsmażamy nie dopuszczając do zbrązowienia. Następnie dodajemy zioła i podsmażamy przez około 7 minut cały czas mieszając.
Ryż należy dokładnie wypłukać w wodzie, a następnie ugotować przez około 15 minut. Gotowy ryż mieszamy z ziołami, a następnie podsmażamy na małej patelni, aż utworzy się chrupioca skorupka.
Aby przygotować warzywa, na patelni rozgrzewamy oliwę i podsmażamy na niej cebulkę, pokrojone w kostkę cukinie i kapary. Następnie dodajemy pokrojone na małe kawaki pomidory, a po około 5 minutach dodajemy rukiew wodną i białą fasolkę. Do małej ilości gotującej się wody rzucamy szafran i wyciskamy świeży sok z cytryny, i tą miksturą polewamy nasze warzywa. Przykrywamy je i pozostawiamy tak na jeszcze kilka minut, po czym doprawiamy do smaku.
W głębokim talerzu umieszczamy gotowy ryż, przekrajamy go przez środek, i w tak postawłym dołku umieszczamy warzywa.

Danie najlepiej smakuje z gęstym naturalnym jogurtem i perskimi piklami.


Do tego przepisu również po raz pierwszy zastosowałam rukiew wodną, która ma lekko pieprzowy smak. To roślina, która wydawała mi się niemal niedostępna na polskim rynku, ale jednak jej zakup nie stanowił większego problemu - kupiłam ją w pierwszym sklepie do którego weszłam. Rukiew wodna ma posiadać właściwości lecznicze oraz być źródłem witamin i składników mineralnych, jak wapń, źelazo, magnez, fosfor, potas, witamina C, tiamina, niacyna, witamina B6, kwas foliowy oraz witaminy A, E i K. Ponadto rukiew wodna opóźnia także proces starzenia się skóry.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz